Friday, January 4, 2008

Cocosmelk.

Ik ben zo iemand die je in de supermarkt steevast de ingrediëntenlijst op de pakjes ziet lezen. Ik hou namelijk niet zo van talrijke E-nummers, maar nog minder van de mysterieuze "aroma's", en al helemaal niet van de smaakversterkers (natriumglutamaten e.d.).

Vandaag in de lokale supermarkt, wil ik naar goede gewoonte mijn een voorraad cocosmelk kopen, want bij ons is dat namelijk heel snel op. Het gaat in roerbakgerechten, soepen, sauzen en zelfs in sommige cocktails.
Nu is het zo dat ze twee varianten hebben, één van een Maleisisch merk en één van het huis. Beiden in een bijna identieke verpakking, paars voor de kenners.

Die van het huis is stukken goedkoper, en even lekker vind ik mahaar ... wat een verschil als je de ingrediëntenlijst erop naslaat.

• Maleisisch merk: Kokosnoot extract (80%), water.
• Huismerk: kokosmelk, emulgator (E471), verdikkingsmiddel (E415, E410, E412, E407, E466), conserveermiddel (E330, E223)

Daar word ik echt nijdig van, wat een hoop brol terwijl het blijkbaar ook zonder al die rommel kan, begrijpe wie begrijpe kan.

7 comments:

Anonymous said...

't Zal in Maleisië misschien niet zo nauw steken met die ingrediëntenlijst...?

Pixie said...

Neenee, het is in maleisië gemaakt voor SantaMaria. Zie ook www.santamariaworld.com. Ik denk niet dat zo'n firma een loopje neemt met de ingrediëntenlijst.

Anonymous said...

Wat ik mij al heel lang afvraag: zou kokosmelk wel kunnen voor mensen met een notenallergie?

Pixie said...

Ik denk het wel Virginia. Want volgens mij is een kokosnoot niet echt een noot, maar een vrucht.

Anonymous said...

Ewel, ik heb daar nog nooit op gelet, maar vanaf nu ga ik ook voor het Maleisische merk!

Brompot said...

Ik koop dat altijd in de exotische supermarkt. Stukker goedkoper bovendien.

Anonymous said...

En zelf maken? Mijn exotische halve trouwboek heeft net verse kokosijsjes gemaakt... Kids hebben zich bijna ziek gegeten!